تاکسی اینترنتی چیست؟

تقریبا در اواسط سال ۹۳ بود که تهرانی ها متوجه شدند، میتوانند بدون تماس تلفنی و پیداکردن شماره آژانس و یا گرفتن و چانه زدن با تاکسیها، برای رفت و آمد خود تاکسی بگیرند .
ماشین هایی که عمدتا تمیز بودند و رانندگان آن با رفتاری مناسب حاضر میشدند با قیمتی پایین تر از آژانسها و دربستیها به جابهجایی مسافران از مبدا مورد نظر به مقصد دلخواه مبادرت بورزند و کافی بود برای استفاده از تاکسی اینترنتی فقط یک گوشی هوشمند داشته باشند .
این ماشین ها که ابتدا تاکسی یاب نام داشتند، از اردیبهشت ۹۴ نام خود را از تاکسی یاب به اسنپ تغییر دادند .
امروزه حضور تاکسیهای آنلاین و حجم زیاد استفاده روزانه از آنها باعث شد دید مردم نسبت به استارتاپها افزایش پیدا کند و حتی گاها در اطراف خود میبینید که مردم ازعباراتی مثل “اسنپ بگیر” استفاده می کنند.

حتی خود شما خیلی به ندرت پیش میآید برای کرایه ماشین به آژانس زنگ بزنید و می توانیم نتیجه بگیریم یکی از کسب و کارهای سنتی که بزودی نابود می شود، آژانس های تاکسی هستند.
ملاک های بررسی بهترین تاکسی اینترنتی
در این مقاله قصد داریم به مقایسه و بررسی چهار تاکسی اینترنتی در ایران که بیشترین استفاده را دارند بپردازیم .
از همان چند سال گذشته که اولین تاکسیهای اینترنتی در ایران شروع به فعالیت کردند چهار تاکسی اینترنتی اسنپ، تپسی، کارپینو و ماکسیم بیشترین استفاده را به خود اختصاص دادهاند که در این مقاله قصد داریم به بررسی این چهار تاکسی اینترنتی بپردازیم . اما پیش از اینکه به بررسی هر کدام بپردازیم بهتر است که یک سری ملاک و معیار که باعث خواهد شد بتوان یکی از این سرویسها را به عنوان بهترین تاکسی اینترنتی در نظر گرفت را مورد بررسی قرار دهیم .

  1. قیمت گذاری مناسب مسیرها در تاکسی آنلاین
    بی شک داشتن قیمت مناسب برای سفرهای درون شهری بیشترین اولویت را داراست .
    آنچه سبب میشود مسافران برای سفرهای درون شهری خود، یک اپلیکیشن را نسبت به اپلیکیشن دیگری ترجیح دهند به عواملی چون کارایی و راحتی کار با اپلیکیشن، در دسترس بودن ماشینهای متعدد، رعایت احترام به حقوق مسافر و از همه مهمتر نرخ مناسب، بستگی دارد .
    از آنجایی که قیمت تاکسیهای اینترنتی بر اساس برخی ساختارهای مختلف مانند مسافت، میزان ترافیک و… محاسبه میشود، بنابراین در هر ساعت از روز یا شب ممکن است قیمت مختلفی برای یک مسیر یکسان وجود داشته باشد .
    وقتی مبدا و مقصد را برای شروع سفر انتخاب میکنید، کاری که اپلیکیشن انجام میدهد این است که پیش از هر چیز مسیرهای منتهی به مقصد را بررسی خواهد کرد. سپس ترافیک را در نظر گرفته و همچنین بر اساس میزان درصدی که بر اساس ساعت وجود دارد در نهایت قیمت محاسبه و نمایش داده خواهد شد.
    به عنوان مثال اگر شما در ابتدای روز کاری و در ساعت ۶ صبح درخواست سفر کنید به دلیل اینکه ترافیک زیادی وجود ندارد نسبت به زمانهایی مثل عصر که ترافیک وجود دارد قیمت کمتری خواهید داشت. معمولا در بیشتر تاکسی های اینترنتی در ساعاتی که ترافیک وجود دارد ۳۰ درصد افزایش قیمت نسبت به ساعات بدون ترافیک وجود خواهد داشت .
    یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت محاسبه شده مربوط به نوع سرویس انتخابی است. به عنوان نمونه در بیشتر تاکسیهای اینترنتی وضعیتی وجود دارد که به کمک آن بتوانید خودرو مناسبتری را برای سفر انتخاب کنید .
    خودروهایی چون پراید در رده بندی معمولی یا کلاسیک قرار دارند که شاید دوست نداشته باشید با چنین خودروهایی سفر کنید و در مقابل بخواهید سوار خودروهایی میان رده مثل برلیانس شوید که در این صورت باید هنگام انتخاب سرویس حالت ویژه را انتخاب کنید یا اگر خانم هستید، دوست دارید که راننده حتما خانم باشد و بخواهید خودرویی که راننده خانم دارد را انتخاب کنید .
  2. ارائه تخفیفهای مناسبتی
    تاکسیهای اینترنتی کار خود را از پایتخت شروع کرده و به مرور فعالیت خود را در سایر شهرهای بزرگ و کوچک ایران توسعه دادند. به همین جهت یکی از تخفیفهایی که ارائه میشود ارائه سفر رایگان در بازه زمانی مشخصی است که برای اولین بار فعالیت آنها در یک شهر جدید آغاز میشود یا در مناسبتهای ملی و روزهای خاص نیز کدهای تخفیف برای رزرو خودرو ارائه میشود تا از این جهت هم جذب مسافر بیشتری را داشته باشند و هم اینکه تعداد مسافران جابجا شده خود را بیشتر کنند. مسافران نیز تمایل به این سرویسها دارند و معمولا شبکههای اجتماعی که کدهای تخفیف ارائه میشود را دنبال میکنند .
  3. ارائه سرویسهای مختلف
    سرویسهای مختلف باعث خواهد شد تا سفری راحت را داشته باشید. هر کدام از تاکسیهای اینترنتی این ویژگی را در خود پیاده سازی کردهاند تا بتوانید سرویس مورد نیاز خود را انتخاب کنید .
    یکی از این موارد شامل حمل مسافر یا بسته است. اسنپ علاوه بر سرویس خودرو، سرویس دیگری را برای موتور سیکلتها راهاندازی کرده است تا بتوانید بستههای پستی خود را از این طریق به دست دیگران برسانید . یا همانطور که در بالا ذکر شد در هنگام درخواست خودرو شاید به دنبال خودروهای لوکس باشید که در این صورت میتوانید هنگام انتخاب مبدا و مقصد، نوع خودرو خود را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه بیشتر از خودرو لوکس یا راننده خانم برای سفر درون شهری خود استفاده کنید .
  4. تعداد خودروها و رانندگان زیاد
    داشتن تعداد خودرو زیاد یکی از عواملی است که باعث خواهد شد سریعتر به مقصد برسید. گاها پیش میآید که به دلیل نبود خودرو در نزدیکترین محدوده مورد نظر شما باید دقایقی را صبر کنید تا یک خودرو خالی آماده حمل مسافر باشد. یا اینکه منتظر بمانید به موقعیت مکانی شما برسد .
    وجود چنین مشکلی بزرگترین کاستی برای یک تاکسی اینترنتی خواهد بود که برطرف کردن آن هم به استخدام تعداد رانندگان بیشتر نیاز دارد .
  5. رابط کاربری و دسترسی سریع
    یکی از کاستیهایی که می تواند در هنگام درخواست خودرو وجود داشته باشد نبود رابط کاربری مناسب یا در دسترس نبودن سرویس به روشهای دیگر باشد. به عنوان نمونه طی اتفاقی که در اپ استور و آیتونز رخ داد این بود که برنامه اسنپ به دلایل مختلفی حذف شد .
    در چنین زمانی اسنپ بعد از چند روز به این نتیجه رسید تا نسخه تحت وب درخواست خودرو خود را ارائه کند. در این صورت حتی اگر گوشی اندروید یا ios نداشته باشید یا اینکه به صورت کلی از گوشی هم استفاده نکنید، به راحتی قادر خواهید بود از طریق مرورگر به آدرس نسخه تحت وب مراجعه کرده و درخواست سفر خود را ثبت کنید .
  6. امنیت و رعایت حقوق مسافر
    حضور تاکسیهای آنلاین نهتنها امنیت را کاهش نداده است، بلکه باعث شد سطح جدیدی از آن را تجربه کنیم، به واسطه این استارتاپها مسافر با چند Tap کردن در این اپلیکیشنها، میتواند وضعیت سفر خود را با آشنایان خود به اشتراک بگذارد و به صورت Live تحت نظارت باشد. تا همین چند سال پیش این ویژگی و سطح امنیت را در شکل سنتی تاکسی و آژانس نداشتیم و افراد با ترس و نگرانی مداوم نگران حال عزیزانش تا رسیدن به مقصد و خبردادن آنها میشدند .
    تامین امنیت مسافران مهمترین مسئلهای است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. تقریبا همه سرویسها در ابتدا به این شکل بودند که شماره شما برای راننده در دسترس بود و از طریق پیامک یا تماس تلفنی به شما اعلام میشد که خودرو رسیده و در انتظار شماست .
    این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی مثل مزاحمت و زیر سوال بردن حریم شخصی کاربران میشد که تاکسیهای اینترنتی تصمیم گرفتند بستری برای تبادل پیام و تماس تلفنی مستقیما از طریق برنامه خود فراهم کنند .
    اما باز هم با این حال در برخی موارد کاربران از این گلایه دارند که تجربه سفر خوبی را با برخی رانندگان ندارند .
    وجود این موارد هم باعث شد تا از ابتدا قابلیتی در برنامهها ایجاد شود تا مسافر پس از اتمام سفر امتیاز خود را برای راننده ثبت کند. در این صورت با بررسی امتیازات راننده میتوان به این نتیجه رسید که اگر رانندهای برخی موارد را رعایت نمیکند و امتیاز پایینی دارد را از ناوگان حمل خارج کرد .
    البته در حال حاضر اسنپ امکان تماس با شماره نامشخص را فعال کرده که متاسفانه این شماره اختلالات زیادی دارد .
  7. ارائه سفر رایگان
    برخی تاکسیهای اینترنتی قابلیتی را مثل امتیاز گیری یا بر اساس بالا بودن تعداد سفر در برنامه خود لحاظ کردهاند که بر اساس این معیارها میتوانید در برخی مواقع سفر رایگان داشته باشید .
    به عنوان نمونه در برخی از تاکسیهای اینترنتی که برخی مسافران دارای تعداد سفر بسیار بالایی بودند و استفاده زیادی از برنامه میکردند این قابلیت برای چنین افرادی فراهم شد تا گاها در بازههای زمانی خاص سفر رایگان را تجربه کنند .
    سفر رایگان اسنپ: با استفاده از کد معرف و دعوت هر یک از دوستان خود به اسنپ، ۸٫۰۰۰ تومان اعتبار به آنها هدیه داده میشود که در اینطور حساب شما به مبلغ ۱۵٫۰۰۰ تومان شارژ خواهد شد. حال هر زمان قصد سفر داشته باشید این ۱۵٫۰۰۰ تومان لحاظ میشود که در صورت بالا بودن مبلغ مقدار باقیمانده آن را پرداخت میکنید .
    سفر رایگان تپسی: در تپسی نیز دقیقا چنین روشی وجود دارد. تفاوتی که در این روش وجود دارد این است که با دعوت هر یک از دوستانتان به کمک کد معرف مبلغ ۵ هزار تومان برای آنها تخفیف لحاظ شده و خود شما نیز میتوانید از ۵ هزار تومان تخفیف استفاده کنید. بنابراین اشکالی که تپسی در این حالت دارد این است که مبلغ به عنوان تخفیف به شما داده میشود و امکان استفاده از آن به صورت شارژ و افزوده شدن به حساب کاربریتان فراهم نیست .
    سفر رایگان کارپینو: سفر رایگان در این تاکسی اینترنتی نیز مشابه تپسی به صورت تخفیف لحاظ میشود، با این تفاوت که مبلغ آن ۱۰ هزار تومان است.
  8. عدم ارائه سرویس به افراد دارای معلولیت
    یکی از بزرگترین عیب تاکسیهای اینترنتی که در هیچ یک از آنها هنوز هم با تعداد درخواست بالا ثبت نشده این است که امکانی برای مسافرانی که دارای معلولیت هستند ثبت نشده است .
    به عنوان نمونه در برخی از موارد که این افراد گله داشتند این بود که درخواست خودرو داشتهاند اما خودروی فرستاده شده برای آنها طبق معمول پراید بوده که دوگانه سوز بودن آن باعث شده تا فرد سفر را لغو کند، چون امکان جاگیری ویلچر را ندارند .
    از آنجایی که با لغو سفر به تعداد بیش از ۳ مورد اکانت به حالت تعلیق در میآید، تا زمانی که این مورد به کمک پشتیبانی برطرف نشود دیگر امکان استفاده از برنامه وجود ندارد .
    این مورد را شخصا از دو سرویس دهنده اسنپ و تپسی درخواست کردم، تنها پاسخی که به آن داده شد این بود که این موضوع در حال بررسی است و به زودی پیاده سازی خواهد شد. اما هنوز هم پس از گذشت دو سال خبری از افزودن قابلیتی برای اینکه خودرو مناسبتر برای افراد دارای معلولیت قابل انتخاب باشد وجود ندارد .
    افراد ناشنوا نیز مشکل جدی دارند و در ارتباط گیری با راننده واقعا دچار مشکل هستند .
  9. در دسترس نبودن
    به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده در زمان خاصی که خواستید اسنپ بگیرید، نهتنها سرویس اسنپ قطع بوده، بلکه تپسی و کارپینو هم دچار اختلال بودند. این اختلال همزمان تاحدی بوده که بسیاری به این فکر فرو میروند که: (مگر میشود همزمان قطع شوند؟! حتما روی یک سرور قرار دارند یا حتما همشون مال یه شرکته)
    متاسفانه چون تعداد درخواستهای اسنپ بیشتر می باشد، زمانی که سرورهای اسنپ به هر دلیلی ناگهان دچار اختلال شوند؛ سیل عظیمی از مردم که تاکسی میخواهند، وقتی متوجه اختلال در اسنپ میشوند، به سراغ اپلیکیشنهای رقیب او یعنی تپسی و کارپینو میروند . این تاکسی های اینترنتی که انتظار این حجم از ریکوئست را ندارند، دچار اختلال میشوند .

سامانه مقایسه و رتبه بندی خدمات اپلیکیشن ها
مقایسه آیتم ها
  • جمع (0)
مقایسه کنید
0