این روزها یکی از روش های موثر برای ایجاد رونق اقتصادی در کشورها، جذب توریست و گردشگر است.
از طرف مقابل گروه تمایل مردم به دیدن آثار باستانی و دیدن جاهای تازه هر روز بیشتر از گذشته میشود.
با توجه به این تغییر رویکرد، سایتها و شرکتهای بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کردهاند، بنابراین رقبای در عرصه بین المللی با تکیه بر توانمندی های خود به دنبال جذب توریست هستند.
دولت ها اگر بخواهند از این صنعت کسب درآمد بیشتر داشته باشند، باید مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.
برای این کار بیش از هر چیز به برنامه ریزی و تدوین استراتژی بازاریابی توریسم با تکیه بر شناخت نقاط قوت و ضعف امکان پذیر است.
در این نوشته با انجام نظرسنجی از ۲۱۵ نفر از مخاطبان وبسایت Whichapp.mobi، در خصوص مزیت های ایران در جذب توریست پرسیده شده است.
مزیت های کشور در جذب توریست
بر اساس نتایج نظرسنجی، آثار تاریخی، تنوع فرهنگی و طبیعت ایران از نظر ۳۸ درصد مخاطبان اصلی ترین مزیت رقابتی ایران در جذب توریست است.
پس از آن پایین بودن هزینه های سفر و اقامت در ایران با ۳۴ درصد مزیت بعدی ایران در جذب گردشگر خارجی در نظر گرفته شده است.
روحیه مهمان نوازی مردم ایران نیز عامل دیگری برای جذب گردشگر خارجی است که ی توان با تکیه بر آن فضای مناسبی برای توسعه صنعت توریسم فراهم نمود.
۲۵ درصد مخاطبان ما این موضوع را اصلی ترین مزیت ایران در جذب توریست می دانند.
در آخر تنها ۳ درصد مخاطبان ما امکانات مناسب برای میزبانی از گردشگران خارجی را مزیت ایران می دانند.
مشکلات کشور در جذب توریست
از نگاه مخاطبان ما، نبود زیرساخت های مناسب برای میزبانی با ۴۰ درصد اصلیترین چالش کشور در جذب توریست معرفی شده است.
پس از نبود زیرساخت مناسب، موانع فرهنگی و اجتماعی با ۲۷.۵ درصد فراوانی، از دیگر مشکلات جذب توریست شناخته می شود.
عدم برنامه ریزی مناسب برای تسهیل سفر و انجام تبلیغات از نظر ۱۷.۵ درصد پاسخ دهندگان چالش اصلی کشور است و در نهایت تبلیغات منفی رسانه ها خارجی با ۱۵ درصد از مشکلات جذب گردشگر به کشور دسته بندی شده است.
با نگاهی به نتایج می توان نتیجه گرفت که مخاطبان ما نه تنها زیرساخت موجود در میزبانی از میهمانان خارجی را مناسب و مزیت رقابتی ایران نمی دانند بلکه اصلی ترین مشکل جذب گردشگر خارجی را نبود زیر ساخت های مناسب می دانند.
بخشی از این میزبانی مربوط به مجموعه هتل ها و اقامتگاه های کشور است.
بر این اساس در مورد اصلی ترین ضعف هتل ها و اقامتگاه ها از افراد پرسیده شده است.
عدم رعایت استاندارد های جهانی در هتلداری با ۳۰ درصد منابع بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
پس از آن با فاصله نزدیک، عدم تناسب ستاره های هتل ها با کیفیت و امکانات آن، عدم تناسب قیمت و کیفیت اقامتگاه ها و ضعف مدیریت و برنامه ریزی در اداره هتل ها از دیگر ضعف های بیان شده توسط مخاطبان این نظرسنجی هستند.
مشکل اصلی جذب توریست به ایران مدیریتی هست
واقعا دنبال جذب گردشگر نیستن
حتا برنامه درستی برای جذب گردشگران منطقه که تضاد فرهنگی هم ندارن وجود نداره
دیگه با این وضعیت اخیر اصلی ترین چالش برگردوندن اعتماد بین المللی هست وگرنه صنعت توریسم در ایران به پایان راه میرسه