وب اپلیکیشن چیست

گوگل در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار از واژه PWA نام برد. این عبارت یا همان Progressive Web Apps به معنای اپلیکیشن تحت وب پیش‌رونده یا وب اپلیکیشن است.

وب اپلیکیشن‌ها که از ترکیب وب و اپلیکیشن تشکیل شده‌اند، نرم‌افزارهایی هستند که از طریق وب قابل استفاده هستند. این سوال پیش می‌آید که وب اپلیکیشن چه تفاوتی با وب سایت دارد؟ در جواب به این سوال باید گفت وب سایت به یک مجموعه کاربردی در فضای اینترنت می‌گویند. که با هدف انتشار خبر، مقاله و … ارائه می‌شود. تمرکز وب سایت بر روی ارائه محتوا است.

از طرف دیگر وب اپلیکیشن بر خلاف وب سایت مطالب را به طور یکسان به همه نمایش نمی‌دهد. وب اپلیکیشن با توجه به کسب اطلاعات از کاربر و پردازش ویژگی‌ها مطلب موردنظر همان کاربر را ارائه می‌کند. این‌گونه عمل می‌کند که با بدست آوردن اطلاعاتی چون سن، جنسیت، سطح درآمد، خصوصیات رفتاری و …. بهترین مطلب برای کاربر ارائه شود.

وب اپلیکیشن چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • قابل استفاده به صورت آفلاین (بعد از بارگذاری اولیه اطلاعات)
  • ریکاوری سریع داده‌های در صورت بروز مشکلات فنی و …
  • حفظ وفاداری مشتری با ایجاد امنیت بالاتر
  • بکارگیری خلاقیت بیشتر و ایجاد مزیت رقابتی
  • افزایش عملکرد و کارایی برای انواع کسب‌و‌کارها
  • افزایش دقت در فرآیندهای کسب‌و‌کار
  • قابل پیاده‌سازی و طراحی به زبان‌های مختلف
  • ذخیره‌سازی راحت داده‌ها بر روی فضای ابری

وب اپلیکیشن چگونه به صورت آفلاین کار می‌کند؟

کار هنگامی که از سایت بازدید می‌کند، وب اپلیکیشن با استفاده از حافظه نهان (cash) اطلاعات را به روز می‌کند. با بهره‌گیری از این فرآیند تمامی اطلاعات همچون CSS، HTML، تصاویر و … برای مرورگر کاربر ارسال و بر روی حافظه ذخیره می‌گردد.

فرصت مناسب وب اپلیکیشن‌ها در ایران

تحقیقات نشان داده است که افراد از اپلیکیشن‌های موجود در گوشیشان بعد از مدتی استفاده نمی‌کنند. حتی در هنگام نصب نیز با کلی تحقیق اپلیکیشن را نصب و بعد از مدتی با آن کار نمی‌کنند. حال وب اپلیکیشن چه فرصت‌هایی را می‌تواند برای کاربرانش ایجاد کند؟

  • دسترسی راحت و آسان تنها با یک آدرس
  • شانس موفقیت در ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روی گوشی‌های آیفون
  • عملکرد بهتر برای شرکت‌های ایرانی

در یک وب اپلیکیشن خوب باید چه پارامترهایی را رعایت کنیم؟

۱- طبق یک نظرسنجی از کاربران یک برند، فقط ۲۷ درصد از کاربران از دسکتاپ یا لپ‌تاپ استفاده می‌کردند. با این حال بیش از ۵۶ درصد از تلفن‌های هوشمند برای دسترسی به وب سایت استفاده کردند. به همین دلیل اولین پارامتری که بسیار اهمیت پیدا می‌کند طراحی رابط کاربری یا User interface (UI) design است.

ویژگی مهم هر محصولی قابل استفاده بودن آن است. با همین تعریف UI به تعامل بهتر انسان با ماشین کمک می‌کند. برای نمونه سایت‌هایی که از اصول گرافیک و زیباشناسی به درستی استفاده می‌کنند، طرح UI بهتر و کاربر پسندتر هستند.

۲- افراد روزانه بیشترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی دارند و ترجیح آنها در هنگام استفاده از یک سایت یکپارچه‌سازی بهتر سایت با دیگر شبکه‌های اجتماعی است. حال می‌پرسید این یکپارچه‌سازی به چه معناست؟ برای مثال وقتی کاربر می‌خواهد در یک وب سایت ثبت‌نام کند از پر کردن فرم‌های طولانی گریزان است و همواره به دنبال دسترسی راحت‌تر است.

پس باید برای بهتر کردن تعامل کاربران با وب اپلیکیشن به فکر ادغام با شبکه‌های اجتماعی محبوب کاربران خود باشید.

۳- یکی ویژگی‌های یک وب اپلیکیشن مناسب آنالیز داده‌ها و گزارشات آماری است. با تجزیه و تحلیل یکپارچه می‌توانید اطلاعات مهمی در مورد الگوهای رفتاری کاربر و عملکرد کلی برنامه وب خود کسب کنید. به همین دلیل به راحتی تمامی داده‌ها قابل رصد و به تعامل بیشتر کاربر کمک می‌کند.

۴- هنگامی که به دنبال جلب نظر کاربران خود هستید پوش نوتیفیکیشن می‌تواند یک ویژگی مفید باشد. این پوش‌ها می‌توانند با توجه به رفتار کاربر و در لحظه به مشتریان ارائه گردند. حال در یک وب اپلیکیشن خوب می‌توانید این‌چنین پوش نوتیفیکیشن‌هایی را براساس موقعیت و رفتار کاربران تنظیم نمایید.

طبق تحقیقات گوگل، پیام‌های پوش نوتیفیکیشن‌ تعامل بیشتر و کاربران بازگشتی را به خود جذب نموده‌اند.

۵- شما در وب اپلیکیشن می‌توانید گواهی امنیت HTTPS را ارائه دهید. دولوپرهای مجموعه‌تان این اطمینان را به کاربران آنلاین می‌دهند، که در فضای ایمن با سایت تعامل بهتر، پرداخت ایمن‌تر و اطمینان بیشتر به هنگام ایجاد حساب کاربری داشته باشند.

نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن

در ادامه به بررسی چند نمونه از وب اپلیکیشن‌های معروف می‌پردازیم.

۱- وب اپ استارباکس Starbucks: استارباکس با هدف ارائه بهتر سفارشات مشتریان خود وب اپلیکیشنی طراحی نمود. در حال حاضر مشتریان می‌توانند به صورت آفلاین در منو جستجو و موارد انتخابی را به سبد خرید خود اضافه کنند.

۲- وب اپلیکیشن AliExpress: یک سایت از گروه موفق Alibaba که به منظور راحتی مشتریان در هنگام خرید وب اپلیکیشن طراحی نموده است. بعد از تبدیل نمودن سایت خود به وب اپ آمار جالبی نیز منتشر کردند. این آمار ب شرح زیر است:

افزایش ۱۰۴ درصدی در کسب کاربران جدید

افزایش دو برابری صفحات در هر بازه (Session)

افزایش ۷۴ فاکتور time spent

۳- وب اپ FlipKart: یکی از برندهای موفق هندی در ارائه محصولات الکترونیکی است. این برند در سال ۲۰۱۵ به طور موقت نسخه موبایل وب سایت خود را قطع کرد. سپس بعد از پیشرفت در زمینه PWA تصمیم به تبدیل نمودن سایت به وب اپ کردند.

۴- وب اپلیکیشن Soundslice: یکی از سایت‌های محبوب در زمینه آموزش موسیقی است. این شرکت بعد از تبدیل نمودن وب سایت به PWA تجربه بهتری را به کاربران در روند یادگیری موسیقی داد.

وب اپلیکیشن‌های ایرانی

یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های ایرانی یعنی دیجی کالا برای ایجاد یه تجربه عالی از خرید آنلاین نسخه PWA را ایجاد نمود. دیجی کالا که هر ساله گزارشی را به عنوان پلتفرم پیش‌رو در بازار ارائه می‌دهد. اعلام نموده است که با راه‌اندازی PWA رشد ۲۰۰ درصدی از نظر سفارش، بازدید و درآمد داشته است. از دیگر نمونه‌های ایرانی محبوب بازار می‌توان به اسنپ فود، تپسی، آچاره و اسنپ اشاره نمود.

مطالب مرتبط

محبوب ترین اپلیکیشن های سال ۲۰۱۹ در جهان

تاثیر خرید آنلاین در صنعت خرده فروشی

رضایت مردم از کدام اپلیکیشن های ایرانی بیشتر است

نظر شما نسبت به خدمات این اپلیکیشن چیست؟

اولین نفر باشید که نظر می دهید
سامانه مقایسه و رتبه بندی خدمات اپلیکیشن ها
مقایسه آیتم ها
  • جمع (0)
مقایسه کنید
0